مراقبت های دوران بارداری

هدف اصلی از انجام مراقبت های دوران بارداری ، تولد نوزادی سالم، بدون به خطر انداختن سلامت مادرمی باشد.در این مقاله در مورد مراقبت های دوران بارداری مطالب ضروری را برای شما بیان می کنیم . 

به محض اطمینان از بارداری ( اطمینان با انجام آزمایش خون یا استفاده از کیت های مناسب در خانه ) باید برای اولین ویزیت به پزشک یا ماما و یا مراکز بهداشت و درمانی مراجعه کنید .

 

اولین ویزیت:

تشکیل پرونده سلامت، تعیین سن بارداری، تاریخ احتمالی زایمان، اندازه گیری وزن و قد،اندازه گیری فشار خون، درخواست تست های آزمایشگاهی،از مهم ترین کارهایی می باشد که در اولین ویزیت برای شما انجام داده می شود .

سپس یک شرح حال دقیق که شامل ، سابقه بیماری های فعلی و قبلی، سابقه بیماری های ارثی و فامیلی، روش های پیشگیری از بارداری به کار رفته، داروهایی که مصرف کرده یا می کنید و طول مدت مصرف آن ها ،نظم و طول دورۀ عادت ماهانه،سابقه بارداری ها و زایمان های قبلی، بارداری های خارج رحمی، سقط،.......از شما گرفته و در پرونده تان ثبت می گردد .

هم چنین طی ویزیت اول در خصوص تغذیه، خواب و استراحت، ، ورزش، استحمام، نزدیکی، علائم خطر بارداری و تاریخ مراجعه بعدی برای شما توضیحات لازم داده می شود .

پیگیری های بعدی باید اصولا "به صورت زیر می باشد:

  • از چهارم بارداری تا هفته بیست و هشتم بارداری یک بار در ماه                       
  • از هفته بیست و هشتم بارداری تا هفته سی و ششم بارداری دو بار در ماه      
  • از هفته سی و ششم بارداری تا زمان زایمان به صورت هفتگی

مهم ترین اقدامات:

آزمایش‌های غربالگری :

آزمایش‌های غربالگری برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین و اختلالات کروموزمی استفاده می‌شود. معمولاً در اولین جلسات با شما در مورد آزمایش‌های غربالگری و زمان انجام آن صحبت خواهد شد. 

 

رابطه جنسی در بارداری :

معمولا "در یک بارداری عادی مقاربت برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. برخی پزشکان آمیزش جنسی را در هفته آخر بارداری ممنوع می کنند، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند. البته اگر در معرض زایمان زودرس باشید یا یکی از مشکلات بارداری مانند لک بینی ، اتساع دهانه رحم، نشت مایع آمنیوتیک، جفت سرراهی داشته باشید و یا اینکه سابقه سقط ناشی از زایمان زودرس را داشته باشید احتمالا پزشک معالج شما را از انجام نزدیکی منع خواهد کرد.

 

تغذیه مادر باردار:

غذائی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند ، نیازهای تغذیه ای مادر و هم چنین رشد جنین را تامین می کند.داشتن اطلاعات درست  در زمینه تغذیه و رعایت تنوع و تعادل در دوران بارداری کمک زیادی به سلامت جنین می کند . 

توصیه مهم: برنامه غذایی مناسب داشته باشید. در طول دوران بارداری باید از تمام گروه های مواد غذایی (نان و غلات ،میوه و سبزی ،گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزهاو گروه شیر و لبنیات )  در حد اعتدال استفاده کنید. در دوران بارداری ماهی هایی با مقادیر جیوه بالا از جمله اره ماهی، شاه ماهی را مصرف نکنید.بهتر است غذا به دفعات بیشتر وحجم کمتر مصرف کنید .

 

مصرف مکمل ها در بارداری:

اسید فولیک : این مکمل از سه ماه یا حداقل یک ماه قبل از بارداری  باید مصرف شود و برای خانم های بارداری که از قبل تصمیم به بارداری نداشته اند به محض اطلاع از بارداری مصرف روزانه 400 میکروگرم از این مکمل توصیه می شود.

آهن : بر اساس دستورعمل کشوری برای پیشگیری از فقر آهن، خانم های باردار باید از پایان ماه چهارم بارداری یک عدد قرص آهن در روز مصرف کرده و تا سه ماه پس از زایمان ادامه دهند.

 مولتی ویتامین ها : در کشور ما بر اساس دستور العمل کشوری، خانم های باردار از شروع  هفته 16 بارداری تا سه ماه بعد از زایمان باید روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف کنند .

 

سونوگرافی در بارداری:

یکی از مهم ترین روش ها ی که امروزه جهت تشخیص وضعیت مادر و جنین به کار می رود سونوگرافی است. اصولا "در یک بارداری سالم و طبیعی که هم مادر و هم جنین در شرایط مناسب و طبیعی قرار داشته باشند انجام حداکثر 4 بار سونوگرافی ( بار اول در ابتدای بارداری حدود هفته شش تا هشتم ، بار دوم و سوم به همراه غربالگری ها ، بار چهارم در هفته ۳۲)  لازم می باشد . البته با نظر پزشک تعداد دفعات سونوگرافی در بارداری بسته به شرایط مادر و جنین می تواند بیشتر از 4 بار باشد .

در صورت مشاهده موارد زیر سریعا" به پزشک تان مراجعه کنید : 

هرگونه خونریزی از واژن یا لکه بینی، تاری دید ، سردرد شدید یا مداوم ، درد شکم ، تب و لرز ، تورم صورت و یا انگشتان ، خروج مایع از واژن ،تغییر محسوس در حرکات جنین .... 

نکات مهم :

-اگر سابقه واکسیناسیون کزاز ندارید باید دو دوز واکسن توام بزرگسالان (دیفتری-کزاز)را به فاصله یکماه بزنید ویکسال بعد هم یاد آور دریافت کنید .

هیچگاه به توصیه اطرافیان دارویی خوسرانه مصرف نکنبد

مادر باردار باید از تماس با کسانی که مبتلا  به بیماری عفونی هستند اجتناب کند

«به امید آن که مادران باردار،دوران بارداری را به خوبی و بدون هیچ مشکلی طی کنند ونوزاد سالمی را به دنیا بیاورند»

ماماسایت