اگر می خواهید بدانید که چطور زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم، باید در یک کلام به شما بگوییم که تکنیک های تنفسی و نیز ورزش های کف لگن را انجام دهید. درواقع بهترین راهکار برای زایمان طبیعی راحت در مرتبه اول انجام ورزش های گکل و در مرتبه بعدی تمرین تکنیک های تنفسی است. بنابراین اگر می پرسید که چکار کنیم که زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟ چه کارهایی کنیم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟ و ... با ما باشید تا این تکنینک ها را به شما آموزش دهیم.

چطور زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم و راهکارهای کاربردی زایمان راحت
 

 

یکی از بهترین راهکارها برای زایمان طبیعی راحت، انجام ورزش های کگل و یا همان ورزش های کف لگن است. کف لگن بانوان دارای یک لایه عضلانی است که همه با هم و در کنار هم کف لگن را ایجاد کرده و از وزن جنین و احشای شکمی در حین بارداری حمایت می کند. با بازشدن کانال واژن در حین زایمان، جنین از میان این لایه های عضلانی عبور کرده و خارج می شود. با تقویت این ماهیچه ها در حین بارداری نه تنها می توانید زورهای بهتر و موثر تری را در حین مرحله فعال زایمان وارد کنید و با کنترل بیشتر جنین را به سمت بیرون هدایت کنید، بلکه در انتهای زایمان دچار پارگی های کمتر و درنتیجه بخیه های کمتری خواهید شد. زیرا عضلاتی که با کمک ورزش تقویت شده اند، قوی تر بوده و کمتر در حین خروج جنین از هم گسیخته و پاره خواهند شد. 

چگونه زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟ با کمک ورزش کگل.

عوامل بسیاری ماهیچه‌های کف لگن‌ را ضعیف می‌کند، از بارداری و زایمان گرفته تا پا به سن گذاشتن و اضافه وزن. مهم نیست فرزندتان چگونه متولد شده است (جراحی سزارین یا طبیعی)، صرفاً حمل یک بچه، در طول چهل هفته، تاثیر ضعیف‌کننده‌ای بر کف لگن خواهد داشت. ورزش کگل به پیشگیری از بی‌اختیاری ادرار و دیگر مشکلات کف لگن کمک می‌کند. این تمرین‌ها ماهیچه‌های کف لگن را که پشتیبان رحم، مثانه و روده‌هاست، تقویت می‌کند.

انجام این ورزش ها مهم ترین پاسخ به سوال چطور زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم است. ورزش کگل را می‌توان در هر زمان و مکان انجام داد، چه در حال رانندگی یا روی مبل نشسته باشید. با وارد کردن انگشت داخل واژن و فشار آوردن بر ماهیچه‌های پیرامون آن، ماهیچه‌های درست را بیابید. باید سفت شدن واژن‌ و حرکت کف لگن به سمت بالا را احساس کنید. بعد به ماهیچه‌ها استراحت بدهید و بازگشت کف لگن‌ به وضعیت اولیه را احساس کنید.

برای شناسایی مکان ماهیچه‌های درست، هنگام ادرار کردن می‌توانید متوقف ساختن جریان ادرار را امتحان کنید. اما نباید به توقف و شروع دوباره جریان ادرار عادت کنید. اجرای ورزش کگل با مثانه‌ای پر یا درهنگام تخلیه مثانه می‌تواند ماهیچه‌ها را تضعیف کند و به تخلیۀ ناقص مثانه بیانجامد که خطر عفونت مجاری ادراری را افزایش می‌دهد.

وقتی ماهیچه‌های کف لگن‌ را پیدا کردید، مثانه را خالی کنید و بنشینید یا دراز بکشید. ماهیچه‌های کف لگن‌ را منقبض کنید. انقباض را برای پنج ثانیه نگه دارید و سپس برای پنج ثانیه رها کنید. این کار را چهار یا پنج نوبت تکرار کنید. تمرین‌ها را ادامه دهید تا انقباض‌های ماهیچه‌ای را بتوانید برای ده ثانیه زمان نگه دارید. پیش از تکرار آن، برای ده ثانیه استراحت دهید. فقط بر سفت کردن ماهیچه‌های کف لگن متمرکز شوید. مراقب باشید که ماهیچه‌های شکمی، بالای ران یا باسن خود را سفت نکنید. از حبس کردن نفس نیز خودداری کنید. ترجیحاً طی این ورزش آزادانه تنفس کنید. روزانه حداقل سه نوبت تکرارهای ده مرتبه‌ای داشته باشید.

چه کنیم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟ تمرینات تنفسی را انجام دهید

شاید درد زایمان یکی از ترسناک ترین و نگران کننده ترین بخش بارداری به خصوص برای مادر اولی ها باشد. اما در این مقاله قصد داریم بگوییم با فراگیری چند راه ساده تنفس، این درد به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

تکنیک ها و الگوهای مختلف تنفس را برای کنترل درد زایمان و این که بدانیم چطور زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم با هم بخوانیم.

آیا تن آرامی و تکنیک های تنفس به زایمان و مراحل قبل از آن کمک می کند؟

جواب مثبت است. تن آرامی و تنفس کنترل شده در پیشرفت زایمان و کاهش درد مؤثر است. با کمک این روش ها تمرکز از روی احساس انقباض و درد برداشته و از شدت ناراحتی و درد کاسته می شود. این مساله که چه کار کنیم که زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم، به هیچ وجه کار دشواری نیست، فقط به کمی آموزش و پیگیری نیاز دارد. تمرین تنفس آهسته به کنترل بهتر انقباضات زایمان کمک می کند و تمرین تنفسی ریتمیک احتمال سزارین را کاهش می دهد.

 

اهمیت تکنیک های تنفس و تن آرامی در طول زایمان

با شروع درد زایمان، به دلیل استرس آن لحظه، به تدریج حالت پانیک (ترس شدید) بر بدن حاکم می شود، در این شرایط تنفس سریع و سطحی است و می تواند منجر به خستگی گردد و همین خطرات زایمان را افزایش می دهد.

اما تکنیک های تنفس و تن آرامی کنترل شده مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی یا حرکات خاص یوگا در طول زایمان، این روند را تسهیل خواهد کرد. این تکنیک ها میزان درد را کاهش می دهد، عضلات را آرام می کند و به کمک آن می توان انقباضات و تنفس را کنترل نمود، به این ترتیب تسلط بر بدن بیشتر خواهد شد.

حال که میدانید چطور زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم، تمرینات ذکر شده در این متن را جدی بگیرید، از همین امروز انجام آنها را شروع کنید و اگر سوالی در این زمینه داشتید با کارشناسان ما در اپلیکیشن نی نی پلاس مطرح کنید.

 

نی نی پلاس