یک مطالعه جدید شگفت آور نشان می دهد ، مردانی که ماری جوانا سیگار می کشند ، در مقایسه با افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند ، می توانند در مقایسه با افرادی که از این دارو استفاده نمی کنند شانس بهتری برای تولد فرزند خود داشته باشند.

این مطالعه ، که در 14 اوت در مجله Human Reproduction منتشر شد ، شامل صدها زوج تحت باروری در شرایط آزمایشگاهی (IVF) تحت درمان با باروری بود. محققان دریافتند که زنانی که در حال حاضر از ماری جوانا استفاده می کنند ، در مقایسه با زنانی که از ماری جوانا استفاده نمی کنند ، احتمال ریزش بارداری بیشتر است.

در مقابل ، زوج هایی که شریک زندگی مردشان گفته است که در حال حاضر از ماری جوانا استفاده می کنند ، در مقایسه با زوج هایی که شریک مرد در حال حاضر از ماری جوانا استفاده نمی کرده ، شانس بهتری برای فرزند داشتن دارند.

این یافته به گفته نویسندگان از هاروارد T.H غیر منتظره بود. دانشکده بهداشت چان در بوستون. محققان فرض کرده بودند که استعمال دخانیات ماری جوانا به نتایج حاصل از باروری در مردان یا زنان مربوط نمی شود ، همانطور که ​​در مطالعات قبلی نیز وجود داشته است.

اما نتیجه جدید با یافته های یک مطالعه قبلی از همان گروه محققان موافق است. در این مطالعه ، مردانی که گزارش می کردند ماری جوانا سیگار می کشند ، به طور متوسط ​​تعداد اسپرم بالاتری نسبت به افرادی که هرگز از این دارو استفاده نمی کردند ، داشتند.

با این وجود ، یافته های جدید بدین معنی نیست که مردان برای تقویت باروری خود باید سیگار ماری جوانا را شروع کنند. فقط تعداد کمی از شرکت کنندگان گفتند که در طول زمان درمان باروری خود ماری جوانا سیگار می کشند و این باعث کاهش استحکام نتایج می شود. نویسندگان گفتند ، آنها بیشتر پیشنهاد می کنند که ماری جوانا ممکن است روی باروری مردان تأثیر مضر نداشته باشد. از طرف دیگر ، محققان فکر نمی کنند که یافته های آنها به عنوان شواهدی مبنی بر اینکه ماری جوانا تأثیر مفیدی برای مردان تحت باروری دارد ، گرفته شود.

نویسندگان نتیجه گرفتند که "تحقیقات اضافی برای روشن کردن نقش مصرف ماری جوانا در تولید مثل انسان و سلامت فرزندان" ضروری است.

علیرغم استفاده روزافزون و قانونی شدن ماری جوانا در سراسر جهان ، دانشمندان درباره چگونگی تأثیر این دارو بر باروری ، اطلاعات کمی دارند. و مطالعات اندکی هم در مورد زنان و مردان صورت گرفته است.

در این مطالعه جدید ، محققان اطلاعات 200 زوج را که تحت درمان باروری در بیمارستان عمومی ماساچوست بین سالهای 2005 تا 2017 قرار گرفته اند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. محققان همچنین داده های مربوط به 220 زن اضافی را که تحت درمان باروری قرار گرفتند ، اما در این مطالعه شریک زندگی ندارند.

از شرکت کنندگان سؤال شد که آیا در حال حاضر از ماری جوانا استفاده می کنند ، در گذشته از این دارو استفاده کرده بودند یا هرگز از آن استفاده نکرده بودند.

به طور کلی ، 44٪ از زنان و 61٪ از آقایان در این تحقیق اظهار داشتند که در برخی مقاطع زندگی خود ماری جوانا مصرف کرده اند. اما فقط 12 زن (3٪) و 23 مرد (12٪) در این تحقیق گفتند که آنها در حال حاضر از مارجوانا استفاده می کردند.

در میان تعداد اندکی از زنانی که گفته اند در حال حاضر ماری جوانا سیگار می کشند و در طول مطالعه باردار می شوند ، بیش از 50٪ از آنها دچار کاهش حاملگی شده اند ، در مقایسه با فقط 26٪ از زنانی که قبلاً از مصرف ماری جوانا استفاده می کردند یا هرگز از این دارو استفاده نمی کردند.

این یافته ها نشان می دهد که مصرف ماری جوانا در زنان "ممکن است با نتایج بدتر از درمان ناباروری مرتبط باشد". اما آنها هشدار می دهند که از آنجا که تعداد معدودی از خانمها در این مطالعه ، مصرف کنندگان فعلی ماری جوانا بودند ، احتمالاً این یافته به دلیل شانس بوده است.

از طرف دیگر ، در بین زوج هایی که شریک زندگی آنها کاربر فعلی ماری جوانا بوده است ، در نهایت 48٪ زایمان زنده داشته اند ، در مقایسه با تنها 29٪ از زوج هایی که شریک زندگی آنها کاربر سابق ماری جوانا بوده یا هرگز از آن استفاده نکرده اند. پیوندی که حتی بعد از محققان در نظر گرفته شد برخی از عوامل مؤثر بر باروری از جمله سن شرکت کنندگان ، قومیت ، شاخص توده بدنی (BMI) ، تاریخ مصرف دخانیات ، مصرف قهوه ، مصرف الکل و مصرف کوکائین است.

تعداد بیشتری از بیماران در مورد اثرات تولید مثل ماری جوانا سؤال می کنند ، اما پزشکان مطالعات کمی برای مشاوره با بیماران داشته اند.

دکتر نیل پارخ ، متخصص ارولوژی متخصص باروری و سلامت مردان در انستیتوی گلویکن ارولوژی و کلیه کلینیک Cleveland گفت: حداقل در هفته ، من بیمارانی دارم که از من درباره اثرات ماریجونا بر باروری مردان سؤال می کنند. "فقط یک جواب عالی وجود ندارد که ما هنوز می توانیم به آنها بگوییم."

به این معنا ، مطالعه جدید "گامی در جهت درست است" ، پارهخ به Live Science گفت.

با این حال ، مطالعه جدید به خودی خود کافی نیست که پزشکان توصیه کنند که مردان قبل از درمان باروری ، ماری جوانا مصرف کنند.

پارخ خاطرنشان کرد: تنها 23 مرد در این مطالعه از مصرف فعلی ماری جوانا خبر دادند و گفت: "دشوار است که این جمله را با گفتن که ماری جوانا در حال افزایش است تا با موفقیت باروری را بهبود بخشد."

اما پارخ با نویسندگان موافقت کرد که به جای نشان دادن فوایدی به خودی خود ، این مطالعه حاکی از آن است که در هنگام استفاده از شریک زندگی ، مصرف سیگار ماری جوانا به شانس موفقیت در درمان باروری صدمه نمی زند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که کار آنها شامل زوجینی بود که تحت درمان باروری قرار داشتند و بنابراین این یافته ها ممکن است در مورد زوج هایی که سعی در تصور بدون کمک پزشکی دارند ، صدق کند. در حقیقت ، پارخ خاطرنشان کرد که برخی از انواع IVF فقط از اسپرمهای واحد برای بارور کردن تخم مرغ استفاده می کنند ، بنابراین با این روشهای درمانی ، تعداد اسپرمهای مرد معمولاً زیاد نیست. اما وقتی زوج ها سعی می کنند بطور طبیعی تصور کنند ، تعداد اسپرم اهمیت بیشتری دارد.

علاوه بر این ، مطالعه جدید فقط در مورد سیگار کشیدن ماری جوانا سوال کرده است و نه سایر اشکال استفاده از ماری جوانا.

پارخ گفت: اکنون مطالعات جدی تری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است و وی انتظار دارد در سالهای آینده شاهد تحقیقات بیشتری در این زمینه باشد.